Proizvođači rukotvorina često su frustrirani i osećaju se potcenjenim u svom radu i obrnuto, (nekim) kupcima se handmade proizvodi čine preterano skupim. Kako je to moguće? Gde dolazi do greške? Da li je to krivica proizvođača, jer o tome malo pričaju? Ili slaba kupovna moć kupaca? Ili generalno greška svih nas, jer ne cenimo dovoljno tuđe vreme, energiju i trud?
U ovom članku približavamo vam više o svetu handmade izrade iz ugla samih proizvođača. Prenosimo neka od iskustava koja generalno važe za većinu tvoraca ručnih radova, a kako bi upotpunili sliku sa odgovorima koji se nadovezuju sa temom, vodili smo i razgovor lično sa jednim od mnogih malih i vrednih kreativaca okupljenih na Komuna marketu.
Bodybuilding Motivation Ultra HD Desktop Background Wallpaper for anavar online bodybuilding com weight loss diets [official] weight loss doctors in madison al weight loss doctor in az best diet pills -- familietiden
Komuna Redakcija (KR): Za početak, možete da nam se predstavite – odakle ste i čime se bavite (kakvom proizvodnjom se bavite)?
Mirjana (M): Zovem se Mirjana Starčević i iz Beograda sam, osnivač sam brenda Glinka. Bavim se ručnom izradom saksija, tehnikom oblikovanja gline na točku. Sve saksije se ručno farbaju najfinijim bojama i predstavljaju spoj modernog dizajna i starog zanata.
Handmade je skup
Možda se dešava na raznim marketima da se izlagači-proizvođači susreću sa nepoželjnim reakcijama potencijalnih kupaca. Možda posetioci neće ništa reći, ali izraz lica im govori tipa „mnogo traži za ovo!‟.
Ni sami proizvođači često nisu u prilici da priušte sebi mnoge stvari. Ili će za nje štedeti ili će ih staviti na listu želja. Kada kupujete ručne radove, kupujete nešto što ne može da se duplicira na apsolutno isti način. Zbog toga jedinstveni artikli važe za raritete i kao takvi bi trebalo da budu i tretirani. Zašto ovo ne važi i za handmade komade? Ne bi očekivali od nadarenog slikara da vam naslika sliku tek za frakciju njene vrednosti. Nepristojno je. Isto važi i za handmade proizvode.
Da, handmade proizvodi su skuplji od onih u običnim prodavnicama. Maloprodaje kupuju proizvode koji se proizvode na veliko i to najčešće u zemljama trećeg sveta, u krajnje sumnjivim uslovima.
Pošto su cene nekih handmade proizvoda veće nego u običnim radnjama, svakako se može reći da se za takve stvari isplaćuje štedeti ili ih kupovati za specijalne prilike. To su stvari koje često ostaju u porodici dugo vremena, za uspomenu. U redu je štedeti za nešto takvo, jer se nad nečim što je skuplje barem malo i zamislite. Kada možete sebi da priuštite tu jednu unikatnu stvar, znaćete više i da je cenite. U suprotnom, kada kupujemo u radnjama koje nude masovnu proizvodnju i samim tim jeftin(ij)e stvari, to nema takvu vrednost.
KR: Da li Vam se ljudi često žale na cenu i šta im odgovarate? Imate li razumevanja za njihove negativne komentare, ako ih uopšte ima?
M: Glinke su zaista jako brzo naišle na lepe kritike i ljudi su ih zavoleli, često su u ulozi poklona za useljenje, rodjendane, venčanja.
Utisak koji sam stekla kroz ovaj posao i upoznavanje ljudi, jeste da ljudi zaista cene proizvode koji nastaju ručnom izradom, razumeju vreme i trud uložen u izradu svake pojedinačne saksije. Sve isporuke u Beogradu radimo moja sestra ili ja, upravo jer želimo da čujemo mišljenje naših kupaca.
Ovo je moj posao. Tačka.
Pošto mislimo da puno ranije pomenutih (nepoželjnih) reakcija kupaca potiče iz nedostatka svesti, pre nego li nepristojnosti, eto razlog više zašto pišemo ovaj članak. Sve u cilju kako bi bacili malo svetla na posao koji obavljaju handmade zanatlije... uključujući i sve što se dešava iza kulisa, stvari o kojima verovatno nikada ni ne razmišljate. (A koje većina njih ne naplaćuje.)
Baviti se izradom rukotvorina kao hobi ili stalan posao dosta je zahtevno. Proizvodnja i sve oko nje postaju njihov život (ili njegov veći deo). Bilo bi jako lepo kada bi mogli da kažu da rade od ponedeljka do petka po osam sati dnevno i ne moraju da brinu ni o čemu drugom. Sama izrada, dakle rad na samom proizvodu, uzima tek do 20% celokupnog vremena. Nažalost, to je često ono što ljudi smatraju da izrada podrazumeva. Ali šta je sa preostalih 80%? Shvatićete za koji minut ako nastavite sa čitanjem.
Dakle, ovo je njihov posao i tačka. Možda nije nalik vašem poslu. Nemaju šefa ili pravilno radno vreme, ne moraju da putuju na posao i ne moraju se možda čak za posao ni oblačiti, ali od ovoga plaćaju račune. Sami biraju ovaj zanat. Oprobati se u preduzetništvu često bude najbolje sredstvo za razvoj ličnosti.
KR: Da li je grnčarija bila Vaš hobi? Kada ste počeli, koje investicije i žrtvovanja su bile potrebne? Kakvo znanje ili veštine su Vam bile potrebne kada ste počinjali?
M: Mnogi ljudi misle da sam od hobija uspela da napravim posao, ali zapravo ne. Ja sam samo želela da napravim najlepšu saksiju i onda sam se odlučila za glinu kao materijal.
U avgustu 2018. sam pokrenula instagram profil i objavila prvu fotografiju Glinke, iako je sama ideja više od godinu dana ranije nastala, ali nemanje vremena je uvek odlagalo izlazak na tržište. Mesec dana nakon pokretanja profila, prestajem sa radom u tadašnjoj firmi i imam dovoljno vremena da se posvetim razvoju brenda i upustim u preduzetničke vode. Potrebna vam je samo upornost i trud, vrlo brzo ćete naučiti sve što vam bude bilo potrebno, možda je i najbolje da učite kroz posao. Kao prednosti bih izdvojila znanje koje sam imala o fotografiji i društvenim mrežama i poznavanje divnih ljudi.
Od handmade proizvođača milioner
Uspeti pretvoriti hobi u uspešan posao verovatno je san svakog malog proizvođača. Neki kreativci bave se izradom „za svoju dušu‟, što bi se reklo. Ipak, govorimo o većini, koja teži da od svoje manufakture napravi uspešan biznis.
Jeste li čuli onu priču o tome kako je handmade kreativac postao milioner? Upravo tako, nismo ni mi. Međutim, to ne znači da mali proizvođači ne treba lepo da zarađuju.
Profit? Da, naravno. Poslovanje koje ne ostvaruje dovoljan profit i nije neko poslovanje, jer će propasti. Profit se možda kupcima čini kao neka prljava reč. Kao da stvara predstave o nekim bogatim direktorima koji žive na jahtama na egzotičnim lokacijama, ali verovatno malo ko od malih proizvođača će doživeti takav luksuz.
Kada su na početku, handmade proizvođači suočavaju se sa raznim dilemama. To je stadijum koji sadrži mnogo strahova, a najčešći su strah od neuspeha i strah od osude okoline u slučaju neuspeha. Tu je i sumnja u sebe i svoje talente, u kvalitet svojih radova, kao i u sposobnost da se celokupna zamisao sprovede u delo.
Ako ste jedan od zanatlija koji je u početnoj fazi, verujte u sebe i sigurni smo u to da svako može da ostvari svoje snove samo ako to istinski želi. Niko ne kaže da će biti lako. Naprotiv, potrebno je mnogo volje, truda, rada, upornosti i odricanja. Ali je moguće.
„Jedna od najpotcenjenijih tajni uspeha jeste ta, da počnete pre nego što ste spremni.‟
KR: Koje konkretne savete možete da date ljudima koji su još na početku?
M: Da samo krenu jer ne postoji idalan trenutak, bitno je samo da kad se odlučite da idete putem preduzetnika budete spremni na ulaganje truda mnogo više nego na bilo kom prethodnom poslu, jer sve zavisi od vas. Naoružajte se strpljenjem, koliko god da imate inovativan i lep proizvod potrebno je vreme da se ostvari poverenje izmedju vas, saradnika i kupaca. Kroz izazove i greške sa kojim se budete susretali najbolje ćete učiti.
Izrada proizvoda
Nije stvar samo u proizvodnji. Dok možemo reći da ostali zaposleni ukućani (oni sa pravim poslom), kada dođu s posla uživaju u slobodnom vremenu i mogu lagano „sve četiri u vis‟, još uvek ne kontaju šta (vi) kreativci to toliko rade, iako trenutno ne izrađuju neki predmet.
To što ne proizvode trenutno ne znači da ne rade na nečemu. Verujte, preduzetnici i kreativci rade mnogo više nego što je normalno. Često na štetu svojih porodica, drugih interesovanja i svog zdravlja. Posvetiti se onome u čemu uživaju, biti gospodar svog vremena, nemati šefa, zvuči bajkovito. Uprkos tome, često završavaju isfrustrirani, prezaposleni, sa bolom u leđima, žrtvujući svo svoje slobodno vreme... A ona sloboda kojoj su težili? Da, tu je, ali često dolazi sa mnogim odricanjima.
KR: Koliko vremena posvetite izradi jednog komada? Koliko je dugačak proces od samog početka do finalnog proizvoda?
M: Ceo proces traje dve nedelje. Nakon pripreme gline i oblikovanja saksije na točku, sledi sušenje, proces koji nikad ne znamo koliko će da traje, saksije su velike i utiče mnogo spoljašnjih faktora, pečenje saksija i nakon toga prelazimo na faze finalne obrade i farbanje.
Od radnog stola do vaše kuće
KR: Verujemo da postoji čitav spisak uobičajenih aktivnosti koje proizvođači obavljaju. Kako izgleda jedan Vaš radni dan?
M: Dan prvo započinjem odgovaranjem na poruke i objavljivanjem postova na društvenim mrežama. Nakon toga idem u radionicu da pripremim sve što treba da se farba za taj dan, pošto su za farbanje jedne saksije potrebna tri dana, različitim danima, radimo različite faze farbanja. I nakon rada u radionici slede isporuke.
Zanatlija radi SVE. Većinu procesa kod izrade proizvoda obavlja sam proizvođač. Vođenje handmade biznisa često obavlja pored brige o deci ili pored još jednog „pravog“ posla. Većina zanatlija ne naplaćuje svo to vreme i brižljivost, ali ne može se poreći da u svaki komad koji prodaju ulože vreme, energiju, srce i dušu.
Sigurni smo da će se mnogi kreativci na Komuna marketu složiti da kod uspešnog vođenja svoje manufakture postoji čitav ledeni breg poslova ispod povšine koji se ne vidi. Većina aktivnosti važi za sve prodavce, bilo da ih izrađuju sami ili delegiraju drugoj osobi (koju je takođe potrebno plaćati).
To podrazumeva:
- Pretraživanje materijala, naručivanje, skiciranje, testiranje i izbacivanje, prerađivanje kreacija (prodavci nisu čudesno biće i ne ide im sve od ruke).
- Sama komunikacija sa kupcem. Ponekad su to sati, posebno kad se nešto radi po meri. Slanje fotografija, biranje materijala, nacrti predloga, odgovaranje na pitanja.
- Pakovanje i slanje porudžbine. Pretraživanje i kupovina ambalažnog materijala, pakovanje samo po sebi, pisanje porudžbenica, slanje koverti, sam put do pošte, rešavanje izgubljenih pošiljki (reklamacije u pošti, komunikacija sa kupcem) i sl.
- Fakturisanje. Štampanje i ispisivanje računa, uparivanje plaćanja.
- Fotografisanje proizvoda; priprema mesta (eventualno modela) za slikanje, uređivanje fotografija, priprema teksta i opisa, (eventualno) snimanje videa o proizvodu i njegova obrada, ažuriranje na web prodavnici, pisanje opisa proizvoda i ostalih osnovnih stvari koje se tiču proizvoda.
- Marketing, društvene mreže – poglavlje samo po sebi. Priprema tekstova i postova na društvenim mrežama, interakcija sa publikom, traženje raznih vidova saradnje, predstavljanje radova, pisanje članaka, odgovaranje na komentare, stavljanje oglasa, priprema tekstova i fotografija za newsletter itd.
- USAVRŠAVANJE. Kako funkcionišu društvene mreže, kakvi su trendovi u marketingu, kako bolje fotografisati, kako stavljati oglase, kako ciljati oglas, kako pridobiti publiku, kako funkcionišu online alati i aplikacije. Sve moguće strategije isporuke proizvoda kupcu koji će znati da ga ceni. I još mnogo toga drugog.
- Voditi računa o blogu. Ovo je sama po sebi velika kategorija. Naravno, nije potpuno neophodna. Lična je odluka upustiti se u blog i uskraćivati svoje slobodno vreme. Ipak, nema sumnje da vredi.
Dobro se prodaje samo. Ili?
Uobičajeno je reći da se dobro prodaje samo od sebe. Verovatno je to bio slučaj nekada kad su ljudi o proizvodima i uslugama doznavali usmenim putem. Danas su internet i tržište već zasićeni i teško je pronaći nešto originalno u toj preplavljenosti stvarima, koje do sada nismo videli. Sam proizvod, bez obzira koliko dobar bio, će bez dodatnih napora i marketinga ostati – neprimećen. Nije da ne postoji kupac koji proizvod zaista ceni, potrebno je samo da ga pronađete.
KR: Da li se dobar proizvod prodaje sam? Šta je u početku razlikovalo Vaše proizvode od ostalih?
M: Pa ne mogu reći da se prodaje sam, bar ne još, ali se bolje prodaje ☺. Važno je da vi verujete u svoj proizvod, da se vama dopada, da ste vi prvi koji biste odvojili novac da kupite taj proizvod. Glinke su se izdvojile po svom dizajnu i unikatnosti jer su osveženje kada su u pitanju saksije koje možete pronaći na našem tržištu.
Ali to samo treba uslikati i izbaciti na Instagram…
Nažalost, proizvodnja sama nije dovoljna. I nije više dovoljno samo objaviti jednu fotku na Instagramu i očekivati da će se prodati. Sa organskim domašajem od 1-3% na Facebooku, post će videti 5 od 500 fanova. Instagramu ako se proizvođači ciljano ne posvete ili ne plate dodatne usluge, pridobijati nove pratioce i realizovati prodaju je više nego naporno.
Posvetiti mu se znači izbacivati story-je nekoliko puta dnevno, postove (sa smislenim sadržajem) nekoliko puta nedeljno, komunicirati sa publikom, pa i ići uživo igra ulogu. Ali čak i to nije dovoljno, morate pratiti brojeve, statistiku, analizirati uspešnost kampanja i oglasa i usavršavati se. Ako treba da se posvetimo svemu gore navedenom, odakle treba da nađemo vremena za izradu samih proizvoda?
Kada kupujete nešto od handmade proizvođača, kupujete ne samo proizvod, već i sate njegovog vremena uloženog u izradu, promociju i sve aktivnosti koje su omogućile da proizvod dođe do vas.
Ono što je olakšavajuća okolnost, Komuna vam pomaže tako što deo promocije vašeg brenda preuzima na sebe, trudi se da približi vašu priču i pomaže da plasirate handmade proizvode mnogo širem, nacionalnom tržištu. Svi prodavci na Komuni imaju priliku da budu “featured” na homepage-u marketa, blogu i društvenim mrežama. Redovno se biraju Top 3 proizvoda nedelje ili objavljuju mnoge zanimljive aktuelnosti iz sveta ljubitelja handmade-a.
Kako podržati male proizvođače (i bez kupovine njihovih proizvoda)?
Verujemo da kod nas (kao i drugde u svetu) postoje ljudi, koji će radije podržati domaću izradu i vredan par ruku. Ljudi koji cene to što neko za njih izrađuje po meri.
Evo kako lako možete da doprinesete:
- Ako kupujete nešto od kreativca, pitajte prijatelje ili porodicu da li bi hteli nešto iz ponude tog prodavca. Ne košta vas ništa da se raspitate a pritom još možete i da podelite troškove poštarine.
- Napišite prodavcu kada vam stigne paket i koliko ste zadovoljni njime. Dobre ocene od strane kupaca su najbolji deo dana za kreativce a za mnoge i razlog zašto se time i bave. Ako se žalite na proizvod, napišite i to. Ovo doduše nije toliko prijatno, ali barem dobija povratnu informaciju i razmisliće kako svoj proizvod ili usluge može da poboljša.
- Ako vam se nešto svidi na društvenim mrežama, komentarišite. Ne samo što ćete obradovati prodavca, već ćete mu pomoći da poveća reach i tako će njegovu objavu videti više njegovih pratilaca.
- Možete da podelite na story-ju neke omiljene proizvode i brendove, ako ste već nešto kupovali od njih ili nešto što bi želeli. Obradovaćete ih a možda ćete dobiti baš vašu omiljenu stvar iz snova.
- Još jedan Insta-savet: Objave vam se pojavljuju na osnovu toga koliko sa izvesnom osobom imate interakcije. Ako dakle hoćete da vidite više objava od konkretne osobe, stavite mu par srca na fotke u feed-u, komentarišite ili mu pošaljite poruku.
KR: Da li Vam je ovaj posao omogućio da imate lifestyle kakav ste oduvek težili da imate?
M: Ovaj posao mi je omogućio da svakog dana lako ustajem i sa osmehom idem na posao, upoznam divne ljude i sama odlučujem o svom slobodnom vremenu i to jeste nešto čemu sam težila.
Par reči za kraj
Handmade proizvod jeste skuplji. I treba da bude. Zato što kupujete jedinstveni predmet, koji je ručno napravio stručnjak iz svoje oblasti i od najboljih materijala. U izradu proizvoda uračunato je vreme, energija, sati rada i - što je najvažnije, srce. To nije impulsivna kupovina, već promišljena. Taj predmet nije izrađen od sumnjivih materijala, niti je neko stradao u procesu njegove proizvodnje.
Trebali bi i mi da shvatimo da su onda takvi proizvodi skuplji. U ostalim radnjama postoje proizvodi koji su generični, dok je handmade nešto što nudi raznovrsnost koju je moguće personalizovati. To su često stvari koje verovatno ne kupujete svakodnevno, već za neke posebne prilike, recimo kao poklon nekome. Poklon čim je specifičniji, tim je lepši. U radnjama postoje stvari koje nisu toliko lične. Vi i da hoćete taj unikatni komad, u maloprodajnim ili „običnim‟ radnjama je gotovo nemoguće da ga nađete.
Radi se i o međuljudskoj podršci. Verujemo da je podržavanje nekoga u svojoj sredini nešto magično. Kada podržavate nekoga kako bi mogao da živi od svog rada, da može dalje da se razvija u svom zanatu, on će zbog toga i sam biti srećan i zadovoljan. Kada nekome pružite podršku i pokažete poverenje, toj osobi dajete motivaciju da ispuni vaša očekivanja i uzvrati (ponekad i višestruko). Saznajte više o Našoj priči i osnovnim načelima kojim se vodimo na Komuni.
Nadamo se da nakon čitanja ovog članka dobijete predstavu šta sve ulazi u jedan proizvod i da se posle toga stvarno zapitate: „O, nisam znao/la koliko je posla uloženog u to i šta se krije iza cele priče!‟.
PS: Ako si kreativac, držimo ti palčeve i nemoj se ustručavati da podeliš ovaj sadržaj.
Voleli bi da čujemo i od vas – koliko često kupujete proizvode od malih proizvođača? Šta vas motiviše ili sprečava da učinite isto?