Preduzetništvo je drugačiji način razmišljanja i pristup biznisu koje uvek podrazumeva ličnu inicijativu i spremnost za njenu realizaciju, pa i spremnost na rizik. Žensko preduzetništvo je isto to uz veliku dozu hrabrosti, samopouzdanja i odlučnosti da se krene u nepoznati svet koji nije baš uvek naklonjen ravnopravnim prilikama i za žene, i za muškarce.
Žensko preduzetništvo je po pravilu izraz emancipacije žena, koja u tradicionalističkim društvima, kao što je Srbija, nije uvek dobrodošla i podržavana. Ipak, žene se sve više odlučuju za preduzetnički iskorak, koji ne samo što donosi svojevrsnu slobodu, već i trasnformiše porodične odnose, integriše žene u lokalnu zajednicu i različite mreže i organizacije, baš kao što je i naša Komuna.
Sloboda, hrabrost, lična inicijativa, samopouzdanje, optimizam, individualnost, inovativnost, kreativnost, fleksibilnost. Niz odlika i vrednosti ženskog preduzetništva možemo nastaviti u nedogled, a dokazati ga nizom divnih i uspešnih priča žena preduzetnica sa Komuna marketa koje su se odvažile da rade ono što vole, da stvaraju i da na taj način doprinose tome da ovaj svet postane bolje mesto.
Proizvodi iz radionice Blink oplemenjuju svaki dom
Upravo hrabrost, sloboda i fleksibilnost jesu vrednosti koje spajaju i žene iz naše priče.
“Radionica Blink je nastala pre 20 godina, kada sam preuzela vreme u svoje ruke da bih sve bolje uskladila i stvorila razuman prihod, a da ipak zadržim slobodu i fleksibilnost za uživanje u životu”, kaže Sunčica iz radionice Blink, u kojoj se mogu pronaći predmeti koji će oplemeniti svaki dom. Prema njenim rečima, sadašnje vreme je najbolji talas za plasiranje sopstvenih proizvoda uz pomoć interneta, društvenih mreža i sajtova poput Komuna marketa.
“Moj savet mladim preduzetnicama je da iskoriste te prednosti i da stvore svoju formulu uspeha, jer je to način da svetu pruže nešto originalno”, kaže Sunčica kojoj je važan i balans između porodičnog i preduzetničkog života.
„Najlepše je kada shvatite da ste dobar primer sopstvenoj deci, koja odrastaju u atmosferi stvaranja novih perspektiva i nečeg drugačijeg”, kaže Sunčica i zaključuje:
“To je ono što mi je potrebno dok radim, da sam svakodnevno prisutna u njihovom odrastanju.”
Ultima vez veze kreativnost, strpljenje i samopouzdanje
Uzajamna inspiracija je ono što na pravi način oslikava rad žena koje su već prepoznatljive kao Ultima vez, koji stvara magiju u obliku malih zidnih tapiserija i raznih drugih kreativnih predmeta satkanih od veza i ljubavi.
„Svaki naš vez je unikatan – ručno rađen prvi i poslednji put”, kažu ove kreativne žene i dodaju da je ideja vodilja njihovog brenda da nikad ne ponavljaju radove. “Želimo da vaš ultima vez bude samo vaš i potpuno jedinstven. Ali, priznajemo, ne ponavljamo ih i zato što šabloni ubijaju zabavu”, dodaju ultimativno :-).
Inače, Ultima vez s vremena na vreme organizuje i radionice veza.
“Inspiracija je uzajamna kada govorimo o rezultatima i utiscima nakon završenih radionica veza koje povremeno organizujemo. Volimo da delimo znanje i divan je osećaj kada prisustvujemo stvaranju jedne nove strasti”, kažu i dodaju:
„Vez je učinio mnogo toga za nas: omogućio da stvaramo svojim rukama, naučio nas strpljenju, neočekivanim sposobnostima, a time i podigao samopouzdanje i veru u ono za šta se zalažemo i čemu težimo. Stoga verujemo da učesnicama naših radionica ne pružamo samo praktično znanje o tehnikama veza, već uvod u jedan novi svet mogućnosti. Konkretan primer je naša mama, koja je nakon više od 30 godina ponovo počela da pravi tapiserije i uživa u procesu kreiranja radova koji će biti deo naše ponude.”
Dušu Ultima veza čine dve sestre, Branislava i Biljana, koje su ubeđene da rade iste stvari u isto vreme iako žive u različitim gradovima.
“Dopunjujemo se, međusobno podržavamo, ne odstupamo od svojih stavova i borbe da iza svakog ručnog rada treba da stoji originalna ideja i dizajn. Trudimo se da nas perfekcionizam ne sputava, što se dešava u pojedinim situacijama, ali s druge strane osećamo neizmerno zadovoljstvo kada ljudi primete koliko je vremena, truda, umeća uloženo u svaki ultima vez”, zaključuju kreativne žene iz Ultima veza.
Iza Ketlimóns Candle studija stoji ženska snaga i kreativnost pretočena u umetničke sveće
Ljubav – prema životu i prema sebi – je ono što se na prvi pogled vidi da izvire iz ekoloških prirodnih sveća sa 100% pamučnim, neizbeljivanim fitiljem koje kreiraju dve Katarine iz Ketlimóns Candle Studija.
“Kako izgleda jedan naš preduzetnički dan? “Puno ljubavi, malo haosa, mnogo maštanja, malo muzike, puno sunca. I mnooogo mnooogo sebe. A vrati ti se triput više. Ma sto puta više”, kažu devojke koje stoje iza domaćeg brenda koji inspirisan prirodom i održivošću, stvara veganske, biorazgradive sveće koje su savršeni dekor za svaki enterijer.
“Mislimo da su ljudi u našoj okolini počeli da vrednuju ručni rad, jedinstvenost, kreativnost, ljubav i trud uložen u neki proizvod, šta god on bio. Mali biznisi cvetaju, i naši kupci zajedno sa nama. Postalo je jasno da su ljudi važni, da su materijali koje koristimo važni, da je kvalitet važan, da je vreme važno, da je priroda važna. I to sve može zajedno. To su vrednosti koje nas vode na našem kreativnom putovanju”, objašnjavaju u Ketlimóns Candle Studiju i ohrabruju sve žene koje stvaraju:
“Jedna od divnih devojaka koje nas prate nam je rekla nešto ovako: "Vi ste sunce tmurnog neba i vaš rad ulepšava ovu nesrećnu svakodnevnicu". To samo žene umeju. Eto tako žene menjaju svet”, kažu Katarina & Katarina i ovako ohrabruju druge žene:
“Žene mogu sve, to već svi znaju, a naša misija je da budemo primer, dokaz i inspiracija”, kažu one. „Želimo da ti kažemo da si vredna te ideje koja ti se mota po glavi, da je ona vredna tebe, želimo da ti kažemo da skočiš i prigrliš sve što će ti to doneti. Želimo da ti kažemo bravo i hvala za sve što stvaraš maštaš i donosiš na ovaj svet!”
Uz Thema brend za čistiji vazduh i nebo naše planete
Ekološka svest i održiv razvoj zdrave životne sredine jeste jedna od vrednosti koje neguje Komuna market i naši kreativni prodavci. O tome svedoči i brend Thema koji je osnovala jedna mama Lana Počuča. Kako sama kaže, ona snažno veruje da budućnost zavisi od onoga što radimo danas i da je od izuzetnog značaja kakvu poruku šaljemo svojoj deci svojim načinom života i svojim izborima.
“Kupovinom Thema proizvoda koračate zajedno sa njom u borbi za čistiji vazduh i nebo naše planete. Kupovinom Thema proizvoda podržavate, ne samo tu mamu u njenoj misiji već pomažete da svet u kome živimo postane bolje mesto za život i nas i naše dece”, kaže Lana, vlasnica brenda – dečije odeće koja je proizvedena od 100% sertifikovanog organskog pamuka.
Kada nešto kupimo unosimo u svoj dom nečiju energiju, nečije snove i nečiji rad i ideje, smatra Lana:
„Mislim da je od izuzetnog značaja kupovati od brendova sa čijim se načelima možemo povezati, čiju filozofiju možemo da razumemo i živimo, i sa čijim proizvodima možemo da se saživimo toliko da nas podstaknu na neku akciju, na razmišljanje ili samo da nas inspirišu da se osećamo bolje zbog tog malog gesta. Malim koracima se menja svet, a svaki mali korak ka tom boljem svetu se računa.“
Lana kaže da se dugo budila veoma rano, uz alarm, sedala u auto i vozila 100km do prethodnog radnog mesta. “Kada se rodila Thema nekako se vremenom rađala i nova Lana, koja živi za par nijansi sporije i smirenije i koja zna da se distancira od nepotrebnih događaja i ljudi u životu”, kaže Lana Počuča iz Thema brenda.
„Rekla bih da je moj preduzetnički dan vrlo aktivan i ispunjen, nekada ima uspone i padove, ali nikada mi nije do sada bilo onoliko naporno koliko mi je bilo naporno da vozim 100km u jednom pravcu za nečiju tuđu ideju”, zaključuje i inspiriše Lana.
Šara: Uvek šareno, a opet sa ukusom
“Ideja o štampanju tekstila je nastala iz lične želje za unikatnim dizajnom i zanimljivim šarama jer tada nije postojao veliki izbor modernih dezena”, Stanislava započinje priču o Šari, brendu štampanog modernog tekstila. „Tako smo 2016. prijateljica Ines i ja osmislile ponudu proizvoda koje bi mogle da pravimo i sa uzbuđenjem krenule u realizaciju i osnivanje malog brenda.”
Kako kaže, bile su iznenađene što je postojalo dosta interesovanja za njihove proizvode s obzirom da je tada u mnogo manjoj meri bila zastupljena kupovina preko interneta. “Kasnije, posle pauze, 2020. ponovo aktiviram brend jer želja za kreativnošću i stvaranjem nikada nije prestala. Kako sam u novu epizodu krenula sama, rešila sam da ponudu proizvoda svedem i sebi bar malo olakšam samu organizaciju posla.”
Šara dizajnira i štampa tekstil od kog šije proizvode za svakodnevnu upotrebu, a fokus je na rančevima i torbama.
“Dizajn je inspirisan prirodom i avanturom, za sve one mladalačkog duha i u pokretu”, kaže Stanislava iz Šare i dodaje da se dizajn štampa na specijalnom eko tekstilu koji je izdržljiv i veoma lak za održavanje.
Od ideje do gotovog proizvoda ima dosta posla i Stanislava se trudi da što više postigne sama, ali to je nemoguće i naravno da ima pomoć. “Tu je muž kao najveća podrška, divni prijatelji, a tu su i moje saradnice Ceca i Lela koje vešto šiju sve što zajedno smislimo.”
Stanislava kaže da joj je kao grafičkoj inženjerki i dizajnerki – logično - najdraži deo samo dizajniranje dezena kao i celo vizuelno predstavljanje brenda. “Međutim, to je samo delić svega što je potrebno da jedan brend opstane i bude primećen, a posebno da dođe do pozicije gde je brend samoodrživ”, dodaje ona.
Šara u svom dizajnu pokriva raznolikost ukusa - uvek šareno, a opet sa ukusom. „Težim da svaka žena nađe upečatljiv proizvod za sebe i da je usklađen sa njenom estetikom. Volim kada vidim ženu sa drugačijim i zanimljivim stilom, to mi nekako oslikava njen slobodan duh i iskakanje iz šablona u moru istih“, objašnjva Stanislava kojoj je ekološki pristup u preduzetništvu jako važan.
“U celom procesu kreiranja veliku pažnju posvećujem planiranju samog modela proizvoda kako bi krojenje i uklapanje materijala bilo sa što manje škarta, a torbe su same po sebi zgodne da u što manjoj meri koristimo plastične kese. Mislim da svaki pojedinac može bar malo da doprinese očuvanju životne sredine”, zaključuje Stanislava iz brenda Šara.
Žene (a i muškarci) koji podržavaju žene promeniće svet
Kada podržavamo žensko preduzetništvo, podržavamo da jedan san postane stvarnost. Kada žene rade ono što najviše vole i najbolje znaju, i kada znaju da imaju podršku svojih najbližih - porodice, prijatelja, poznanika, pa čak i na prvi pogled nepoznatih, koji se prepoznaju po vrednostima, žene mogu da promene svet.
To je i srž 8. marta, praznika koji koji su Ujedinjene nacije 1975. godine zvanično usvojile kao međunarodni praznik, a koji bi trebalo da nas podseća na značaj borbe za ženska prava i rodnu ravnopravnost. Upravo svaki mali ženski biznis, svaka radionica ili studio u kojem ženske ruke stvaraju jeste jedan od puteva ka emancipaciji žena. Na nama je da ove odvažne žene podržimo. Da im damo krila. Jer ovakva podrška je podrška ličnim inicijativama, inovacijama, individualnosti, različitostima. Različitosti su upravo te koje ovaj svet čine lepim. Ovaj svet je lep kada svi sanjamo svoje snove, koji su različiti.